29 sierpnia 2016 Udostępnij

Social media – jakich błędów unikać?

Działania w mediach społecznościowych to specyficzny rodzaj marketingu opierający się nie tylko na skutecznej komunikacji, ale również interakcji z użytkownikami. Jakie ryzyko niosą za sobą te działania i w jaki sposób je ograniczyć?

content marketing - poradnik

Skuteczny marketing w social media wymaga przeprowadzania badań, opracowania i modyfikacji strategii, planowania konkretnych działań, mierzenia wyników i... eksperymentowania. Nie ma złotej recepty na sukces. Kopiowanie lub inspirowanie się poczynaniami konkurencji również nie ma większego sensu. Nawet w obrębie danej branży lub produktu poszczególne działania mogą być odbierane inaczej. Poniżej przedstawiamy listę najbardziej podstawowych błędów, które popełniają marki w swoich działaniach.

1. Działanie na ślepo bez określonego planu

Wiele błędów w rozwijaniu profili w mediach społecznościowych wynika z braku planowania i przygotowania merytorycznego. Mało przemyślane, impulsywne działania sprawdzają się rzadko. Zdarza się na przykład, że mniejsze przedsiębiorstwa nie zatrudniają specjalisty od mediów społecznościowych, w efekcie czego obowiązki prowadzenia fanpage’a spadają na jednego z pracowników, który może nie mieć doświadczenia w tej dziedzinie i nie znać specyfiki jej działań. Sama wiedza o mechanizmach Facebooka jest niewystarczająca – trzeba także zdawać sobie sprawę z tego, jak działa internet (a konkretniej jak zachowują się jego użytkownicy) i w jaki sposób możemy sprawić, że publikowane treści będą trafiały do odbiorców. Wyniki wszelkich działań trzeba analizować (np. przeglądając statystyki udostępniane przez sam Facebook – co ważne, sam serwis informuje, że zewnętrzne narzędzia mogą nie wyświetlać miarodajnych wyników). To pozwoli nam na sprawną optymalizację kolejnych kampanii reklamowych w przyszłości.

2. „Robimy to dla siebie, a nie dla Was”

Potencjalnych klientów nie możemy zasypywać ofertami. Oczywiście social media służą także do celów reklamowych, jednak działania powinny być bardziej subtelne i nie koncentrować się wyłącznie na prezentacji oferty lub produktu – warto dzielić się nawet informacjami pośrednio związanymi z tematyką naszej działalności. Pokażmy konsumentowi, że markę tworzą ludzie tacy jak oni, i ich rola nie sprowadza się jedynie do nudnych, monotematycznych wpisów. Posty powinny coś dawać – zainteresować, wzbudzić podziw, czy zachęcić do zagłębienia danego tematu. Rolą dobrego copywritera lub specjalisty od social media jest sprawienie, aby taki post był również intrygujący. Warto pamiętać jednak o rzeczy rządzącej reklamą od stuleci – musimy wcielić się w rolę potencjalnego konsumenta i to z jego perspektywy starać się odebrać nasze materiały.

3. Brak dobrej komunikacji z użytkownikami

Sekretem skutecznej komunikacji z użytkownikami jest szczerość i uczciwość. Aktywność administratora (odpisywanie na wiadomości, komentarze zwrotne itp.) pozwala budować relację z odbiorcami, a tym samym pozwalać im dotrzeć bliżej marki. Dotyczy to także czasu reakcji. Natomiast unikanie tematu, krążenie naokoło oraz brak odpowiedzi na kłopotliwy wpis/zapytanie to jedne z największych błędów interakcyjnych popełnianych w mediach społecznościowych. Jeśli użytkownik zwróci uwagę, że zamówiony produkt nie spełnia wymagań, nie można zostawić jego postu czy komentarza bez odpowiedzi. Problemy zdarzają się w każdej firmie – nie jest to coś osobliwego. Inny faux-pas to próby „kontroli” dialogu. To zawsze skończy się fiaskiem.

4. Fanów dużo, aktywności brak...

Zdarza się również, że profil ma wielu fanów, ale brakuje jakichkolwiek działań z ich strony. To martwy twór niespełniający swojej roli. Częstym procederem jest dosłowne kupowanie fanów (nawet i na Allegro) i organizowanie konkursów wymuszających chwilowy, sztuczny ruch na naszej stronie (które niejednokrotnie są niezgodne z regulaminem portalu). Sztuczne lajki nie są dla nas w żaden sposób wartościowe – duża liczba bezwartościowych polubień może wręcz nam zaszkodzić ze względu na mechanizmy Facebooka ograniczające widoczność postów na stronach, które nie finansują oddzielnych kampanii reklamowych w serwisie.

5. Przywiązanie do jednego kanału marketingowego

Osoby działające w sektorze finansowym zdają sobie sprawę, że kluczem do sukcesu jest dywersyfikacja środków. Kiedy na jednej jest się stratnym, zysk można wygenerować z innych. W marketingu (a więc także w social media) jest podobnie. Trzeba pamiętać, że rynek jest dynamiczny, trzeba podążać za trendami i przewidywać zmiany. Eksperci mówią wprost, że dobór odpowiednich środków kanałów marketingowych w głównej mierze zależy od oferowanego produktu lub usługi, jednak skupienie się na tych największych jest kluczowe, pozostałe sieci należy zaś traktować jako aktywne wsparcie. Warto poszukać także niszy dla swoich produktów i usług. Dobrze opierać się o analizy rynku, jednocześnie rozwijając mniej wiodące kanały. Jest to co prawda ryzykowne, ale może pozwolić na wyprzedzenie konkurencji o krok.

content marketing - poradnik

 

rekomendacjatresci.pl