12 września 2016 Udostępnij

Jak działa reklama behawioralna?

content marketing - poradnik

Dobra reklama przekłada się na sukces sprzedaży. Umiejętność jej tworzenia i efektywnego wykorzystania stanowi bowiem doskonałą promocję produktu czy usługi. Efektywna reklama powinna opierać się na rozpoznaniu potrzeb jednostki i ich zaspokojeniu. Tak właśnie działa reklama behawioralna.

Podstawą reklamy behawioralnej (reklamy opartej na zainteresowaniach) jest dostarczanie użytkownikom treści reklamowych, które zbieżne będą z ich zainteresowaniami czy potrzebami. Pierwszym krokiem jest łączenie zainteresowań internautów w grupy na podstawie historii wyszukiwania. Następnie otrzymują oni reklamy, które dostosowane są do ich zainteresowań. Mówiąc prościej, reklama behawioralna pozwala na kierowanie przekazów do tych osób, które rzeczywiście mogą być zainteresowane daną ofertą.

Jak działa reklama behawioralna?

Reklama behawioralna opiera się na zainteresowaniach użytkowników. Treść przekazu kierowana jest więc do odbiorcy, który wykonał w sieci jakieś działanie – na przykład zrobił zakupy czy szukał informacji. Wyobraź sobie, że planujesz zakup nowej lodówki. Wchodzisz na strony poświęcone lodówkom, porównujesz oferty różnych sklepów internetowych. Jakiś czas później szukasz w sieci informacji na temat podróżowania po Włoszech, bo tam właśnie wybierasz się na urlop. W czasie przeglądania stron turystycznych wyświetlają się reklamy poświęcone lodówkom. Tak właśnie działają reklamy behawioralne. Co więcej, ciągle rosnąca popularność urządzeń mobilnych stworzyła nowe szanse rozwoju tego typu form promocji. Za pomocą geolokalizacji reklamę można dostosować do użytkownika nie tylko na podstawie podejmowanych działań w sieci, lecz także przy wykorzystaniu jego bieżącego położenia.

Ciekawym narzędziem służącym do sugerowania pewnych treści na stronach internetowych jest NextClick. Ten w pełni dostosowany do layoutu serwisu widget bazuje na analizie kontekstowej oraz behawioralnej – na podstawie zainteresowań i ścieżek działań internautów proponuje treści, które mogą przykuć ich uwagę.

Prywatność w reklamie behawioralnej

Informacje, które wykorzystywane są do reklam behawioralnych, nie są prywatne – nie można na ich podstawie zidentyfikować użytkownika w świecie realnym. Innymi słowy, informacje są zbierane i gromadzone anonimowo. W sytuacji gdy analiza historii wyszukiwania sugeruje konkretne zainteresowania użytkownika, wówczas na jego komputerze umieszczany jest plik cookie – mały plik tekstowo-numeryczny umożliwiający stronom internetowym zapamiętanie i rozpoznanie komputera danego użytkownika. To właśnie plik cookie, a nie informacje z wyszukiwania, decyduje o tym, jakie reklamy będzie otrzymywał użytkownik. Jeżeli w reklamie behawioralnej wykorzystuje się dane, które mogłyby umożliwić identyfikację tożsamości internauty (na przykład dane do rejestracji), wówczas jest on o tym informowany w polityce prywatności strony, z której korzysta. Każdy z nas ma zawsze wybór – wyrażamy lub nie wyrażamy zgody na korzystanie z reklamy behawioralnej.

Europejskie zasady internetowej reklamy behawioralnej

Europejski Program Internetowej Reklamy Behawioralnej został opracowany w celu zwiększenia przejrzystości i kontroli reklamy behawioralnej. Wprowadził nowe zasady informowania użytkowników oraz decydowania przez nich o korzystaniu z reklam behawioralnych. Program zakłada, że użytkownik korzystający z danej strony internetowej może być nieświadomy tego, że inna firma może być odpowiedzialna za reklamy wyświetlane na jego komputerze. Europejski Program Internetowej Reklamy Behawioralnej wprowadza jednolity piktogram („ikonę”) w państwach Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Geograficznego. W momencie kliknięcia na ikonkę wyświetlą się dodatkowe informacje o firmach zaangażowanych w daną reklamę, napisane prostym i zrozumiałym językiem. Idąc dalej, użytkownicy mogą wyłączyć korzystanie z reklamy behawioralnej na żądanie. Wówczas nadal wyświetlać się będą reklamy, będą one jednak przypadkowe, niezależne od zainteresowań użytkowników.

Reklama behawioralna stanowi jedno z ciekawszych narzędzi promocji produktów i usług, pomaga bowiem wyłowić z sieci potencjalnych klientów. Bazując na zainteresowaniach użytkowników, nie narusza przy tym ich prywatności. Co jednak najważniejsze, każdy z nas może zadecydować o tym, czy godzi się na jej korzystanie.

content marketing - poradnik

 

rekomendacjatresci.pl