31 sierpnia 2016 Udostępnij

Narzędzia SEO warte uwagi

content marketing - poradnik

Proces pozycjonowania witryny to domek z kart – jeśli nie zadbamy o wszystkie jego elementy, to efekt będzie raczej opłakany. Gdy zależy nam na wysokiej pozycji w wyszukiwaniach, to oprócz optymalizacji treści niezbędne będzie skorzystanie z narzędzi zewnętrznych usprawniających proces SEO. A tych jest naprawdę ogromny wybór.

Sytuację związaną z wykorzystaniem narzędzi do wspomożenia procesu pozycjonowania można porównać do wylądowania na bezludnej wyspie, podczas gdy całe internetowe życie toczy się na archipelagu obok. Jeśli dysponujemy jedynie własnymi rękoma i pomysłowością, to przeżycie jest możliwe, chociaż będzie ono dalekie od ideału, a z pewnością znacznie trudniejsze. Jeżeli jednak mamy do dyspozycji nóż albo siekierę, to zyskujemy nowe możliwości, które wcześniej leżały poza naszym zasięgiem – i tak właśnie należy odbierać rolę zewnętrznych narzędzi oddanych w ręce webmasterów. Poniżej przedstawiamy jedne z najciekawszych i najważniejszych narzędzi, które możemy wykorzystać w procesie SEO.

Screaming Frog

Pierwsze narzędzie (o wybitnie intrygującej nazwie) – Wrzeszcząca Żaba – służy do kompleksowej analizy istniejącej już strony pod kątem SEO. Program jest stosunkowo niewielki (instalator waży kilkanaście megabajtów), ale oferuje naprawdę duże możliwości – lwią część pracy wykona za nas automatycznie i przeanalizuje stronę, której adres podamy. Po kilkudziesięciu sekundach oczekiwania otrzymujemy obszerny raport, w którym wyszczególnione zostaną niedziałające linki, analiza metadanych i nagłówków stron, a także zduplikowane strony, a nawet mapa strony w formacie XML. Oczywiście na tym obszerna lista się nie kończy – nie powinien także przerażać zakres danych. Raporty są podane w bardzo przejrzystej formie, a my możemy w dowolnej chwili wybrać interesującą nas kategorię (na przykład nagłówki lub grafiki).

Planer słów kluczowych od Google

Narzędzie udostępniane bezpośrednio przez twórców wyszukiwarki Google znacząco ułatwia dobieranie słów kluczowych dla naszej strony. Istotnym jego elementem jest możliwość analizowania statystyk historycznych – częstotliwość wyszukiwania danego słowa kluczowego i jego „powodzenie” na tle fraz konkurencyjnych. W efekcie pozwala ono na znacznie trafniejsze i optymalne dobranie słów kluczowych, niż gdyby być pozbawionym tego typu danych. Warto pamiętać o nim także w przypadku chęci skorzystania z kampanii AdWords.

Google Search Console

Kolejne narzędzie z Redmont jest bardzo pomocne przy optymalizacji stron – pewnym (niewielkim) minusem jest jednak fakt, że nadzorowanie treści witryny z poziomu tej aplikacji przekłada się jedynie na wyszukiwania Google, natomiast inne przeglądarki nie będą miały dostępu do tych zarządzeń. Narzędzie oferuje także kilka pomniejszych funkcjonalności, takich jak na przykład monitorowanie natężenia ruchu względem konkretnych zapytań w wyszukiwarce, a nawet monitorowanie strony pod kątem pojawienia się na niej złośliwego oprogramowania i spamu.

Searchmetrics

To kompleksowe narzędzie do analizy szeroko rozumianej widoczności naszej witryny w sieci. Pozwala między innymi na sprawdzenie jej widoczności w wynikach wyszukiwania (SEO Visibility), a także porównanie jej na tle branżowej konkurencji. Nie bez znaczenia jest też możliwość śledzenia linków do naszej strony (czyli analiza miejsc, w których generowany jest największy ruch), a także jej widoczności w mediach społecznościowych. Można też sprawdzać, jakie frazy przyniosły dobry rezultat, a których lepiej będzie unikać w przyszłości. Dostępna jest darmowa (testowa) wersja narzędzia, jednak z dość sporą liczbą ograniczeń, natomiast najtańszy pakiet to koszt 69 dolarów miesięcznie.

Seo-Stat

Program do monitorowania wyników wyszukiwań – narzędzie bada aż kilkanaście wersji językowych wyszukiwarki Google (w tym oczywiście polską). Seo-Stat pozwala też na średnio-głębokie kontrolowanie wyników (program analizuje wyniki maksymalnie z top 200 wyszukiwań, nie będziemy zatem w stanie sprawdzić domeny znajdującej się niżej, ale taka możliwość raczej nie będzie nam niezbędna w pracy). Dobrym pomysłem jest używanie Seo-Statu wraz z innym narzędziem do monitorowania, by uzyskać dane z dwóch niezależnych źródeł.

Google Analytics

Narzędzie udostępnione przez Google, które pozwala na analizę statystyk serwisu internetowego. Niewątpliwie dużą zaletę GA stanowi fakt, że jest to narzędzie darmowe (wszystkie dane mamy dostępne od razu, bez ograniczeń – jedyny „przymus” to posiadanie konta Gmail), a także proste w użytkowaniu: do uzyskania bieżącego monitorowania witryny wystarczy wkleić w witrynę dosłownie kilka linijek kodu. Co istotne, GA pozwala na bardzo łatwe odróżnienie ruchu „płatnego” (pochodzącego między innymi z kampanii AdWords), a także tego organicznego, wygenerowanego przez użytkowników za pomocą wyszukiwarki. Dodatkowo dysponujemy dostępem do informacji na temat tego, w jaki sposób odwiedzający natknął się na naszą stronę i jakie efekty dają linki zewnętrzne – ogółem Google Analitycs to narzędzie obowiązkowe dla każdego właściciela witryny: jego prostota i bezpłatny dostęp to zdecydowanie silne atuty, a dla większości użytkowników jego funkcje będą aż nadto wystarczające.

Ahrefs

Ahrefs to zbiór kilku narzędzi, ale najciekawszym z nich jest z pewnością analiza linków zewnętrznych. Program dysponuje kilkoma bardzo interesującymi funkcjami z punktu widzenia osoby odpowiedzialnej za pozycjonowanie witryny. Jedną z nich jest możliwość podglądu zyskanych i utraconych linków. Linki uzyskane pozwalają zarówno monitorować linki przychodzące do naszej witryny, jak i linki dla konkurencji, co jednocześnie pozwoli na ocenę jej działań w kierunku poprawy SEO witryny. To także doskonały sposób na ocenę, które miejsca w sieci generują dla nas największy ruch – dzięki temu można zdobyć wiedzę, na których lokalizacjach skoncentrować się bardziej, a które potraktować raczej jako ciekawostkę. Istnieje także możliwość raportowania linków znikających – to doskonały sposób na sprawdzenie, czy współpracujące z nami serwisy nie zaczęły usuwać linków do naszej strony.

content marketing - poradnik

rekomendacjatresci.pl