2 września 2016 Udostępnij

SEO dla początkujących

content marketing - poradnik

Liczba stron internetowych w sieci jest ogromna, dlatego tak ważną częścią sukcesu jest umiejętność wypromowania swojego serwisu w wyszukiwarkach. Służy do tego SEO, czyli optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwarek. Jak wygląda mechanizm jego działania i do czego może nam się przydać?

Co zrobić, aby twoja strona internetowa została zauważona spośród miliona witryn znajdujących się w sieci? W jaki sposób ją wypromować? W tym celu powstało odpowiednie narzędzie – SEO (Search Engine Optimization), czyli pozycjonowanie. Jego zadaniem jest nakierowanie użytkownika na twoją witrynę. Chcesz się dowiedzieć czegoś więcej o SEO? Jeżeli tak, ten tekst jest właśnie dla ciebie.

Co to jest SEO?

SEO to optymalizacja stron internetowych dla wyszukiwarek internetowych. Dobre SEO może skutecznie wypromować w Google naszą witrynę, a jego nieefektywne wykorzystanie – zepchnąć ją na najdalsze miejsca w wyszukiwarce. Pozycjonowanie ma więc na celu umieszczenie strony możliwie jak najwyżej na liście wyszukiwania, którą użytkownik otrzyma, wpisując konkretną frazę. Im wyższa pozycja strony, tym większa liczba odwiedzających. Osoby, które szukają konkretnej informacji w internecie, klikają przeważnie w pierwsze 3-5 linków. Pozostałe są odwiedzane dużo rzadziej – jest więc o co walczyć.

Jak działa SEO?

Kolejność stron internetowych wyświetlanych w trakcie wyszukiwania stanowi efekt oceny algorytmu wybranej przez nas wyszukiwarki. Bazuje ona na wielu kryteriach w tym m.in. na popularności strony internetowej oraz wartości treści dokumentu. Wyszukiwarki odnajdują tekst w internecie, korzystając z crawlerów – robotów, botów, pająków, które przeglądają i indeksują strony internetowe. Crawler wędruje w sieci po odnośnikach tekstowych – linkach umieszczonych w kodzie źródłowym na stronach internetowych. Odnajduje stronę, analizuje jej treść, skupiając się np. na wyróżnionych tytułach czy nagłówkach. W kolejnym kroku crawler indeksuje, czyli ocenia treści oraz linki i wiąże je z zapytaniami wpisywanymi przez użytkowników do wyszukiwarek. Treść strony zostaje zachowana w ogromnej bazie danych wszystkich dokumentów, która tworzy indeks wyszukiwarki. W momencie, gdy użytkownik kieruje zapytanie do wyszukiwarki, z bazy wyciągane są wszystkie dokumenty, które mu odpowiadają. Gdy dokument zawiera w sobie szukaną frazę, wówczas wyszukiwarka traktuje go jako pasujący wynik. Kolejny krok to algorytm wyszukiwania. Za jego pomocą określane są dokumenty, które w największym stopniu pasują do zapytania. Powstaje w ten sposób ranking witryn, które wyświetlają się w wyszukiwarce, od najbardziej do najmniej odpowiadających zapytaniu.

Czym są algorytmy wyszukiwania?

Uproszczając, algorytm wyszukiwania bazuje na dwóch podstawowych kryteriach: odpowiedniości/prawidłowości oraz popularności. Odpowiedniość to nic innego jak określenie stopnia, w jakim zawartość dokumentów odpowiada zapytaniu użytkownika. Popularność mierzona jest natomiast na podstawie liczbyodwołań lub cytatów (liczba linków prowadzących do danej strony z innych serwisów). Każdy dokument, który odwołuje się do innego, zwiększa jego współczynnik popularności.

W ostatnich latach Google zwiększyło częstotliwość wprowadzania kolejnych uaktualnień algorytmów wyszukiwania. Mają one przyjazne dla odbiorcy nazwy: Panda, Pingwin i Koliber. Panda miała na celu ukaranie stron, które były niskiej jakości. Skutkiem jej wprowadzenia był spadek widoczności w wyszukiwarce stron spamowych, których treści były generowane sztucznie. Nietrudno było zauważyć, że Google promuje teraz treść przydatną, wysokiej jakości, co otwiera drogę do sukcesu kampaniom content marketingowym. Pingwin z kolei skierowany został do walki ze spamem i stronami, które naruszają zasady Google. W praktyce algorytm ukarał strony, do których prowadziły linki z witryn o niskiej jakości. Koliber ma natomiast na celu lepsze zrozumienie użytkownika – czego szuka w sieci? Przykłada on większą wagę do poszczególnych słów tworzących zapytanie. Koliber bierze również pod uwagę lokalizację użytkownika, jeżeli jest ona udostępniona.

W walce o pozycjonowanie stron internetowych coraz większe znaczenie mają także social media. Widoczny jest bowiem związek dzielenia się linkami, lajkami czy komentarzami na przykład na Facebooku z kolejnością wyświetlania danej strony internetowej. Użytkownicy internetu mają więc coraz większy wpływ na jakość wyszukiwania.

Z roku na rok świat internetu staje się coraz bardziej konkurencyjny. Trwająca wciąż walka o użytkownika mobilizuje właścicieli witryn do szukania nowych rozwiązań. Te serwisy, które kładą nacisk na pozycjonowanie, mają większe szanse na wypromowanie swojej strony, zdobycie nowych użytkowników i realizację założonych celów.

content marketing - poradnik

rekomendacjatresci.pl