15 września 2016 Udostępnij

Geotargetowanie: jak wykorzystać jego potencjał

content marketing - poradnik

Technologie umożliwiające precyzyjny dobór contentu do profilu danego użytkownika są dla marketera bezcenne. Geotargetowanie kampanii reklamowych można wykorzystać w przypadku każdego urządzenia udostępniającego swoją lokalizację. Skutecznym sposobem emisji sprofilowanego contentu jest analiza IP, za pomocą których użytkownicy łączą się z siecią.

Taką funkcję oferuje m.in. NextClick, widget do sugerowani treści na stronach wydawców internetowych, który swoje działanie opiera min. na mechanizmie geolokalizacji użytkowników przeglądających serwisy internetowe i emisji treści promocyjnych po analizie punktów dostępu do sieci, które są przypisane do konkretnych regionów. Targetowanie geograficzne jest nieocenione dla reklamodawców, którzy pragną dotrzeć do konkretnych grup odbiorców, np. z dużych miast lub konkretnego województwa. Ma ono po pierwsze znaczenie dla zwiększenia poziomu konwersji. Po drugie – nie trzeba płacić za dotarcie do użytkowników, którzy nie zaliczają się do naszej grupy docelowej.

Jest kogo lokalizować

W 2015 roku dostęp do internetu miało w Polsce 75,8 proc. gospodarstw domowych, a w 71 proc. był to internet szerokopasmowy (źródło: dane GUS z badania „Społeczeństwo informacyjne w Polsce 2015”). Pokrycie Polski siecią internetową stale się zwiększa, co potwierdzają dane prezentowane w raportach GUS-u z ubiegłych lat.

Istotne w kontekście geolokalizowania urządzeń mobilnych dane prezentują autorzy najnowszej edycji badania „Polska jest MOBI”. Okazuje się, że blisko dwie trzecie Polaków powyżej 15. roku życia ma smartfona –to ponad 20 mln osób. Więcej niż jedna piąta z nich korzysta jednocześnie z tabletu. Oprócz wbudowanego w każdym z tych urządzeń modułu GPS młodzi ludzie używają wielu aplikacji, których działanie wymusza udostępnianie bieżącej lokalizacji. Z tych powodów reklama mobilna to jedna z najszybciej rozwijających się sfer w obszarze komunikacji marketingowej. Aby zobrazować potencjał geolokalizowania, warto sobie uświadomić, że ponad 30 proc. wyszukiwani pochodzi z przesyłu danych dotyczących lokalizacji użytkownika.

Perspektywy na przyszłość są jeszcze bardziej obiecujące. Jak wynika z 10. edycji badania Cisco Visual Networking Index (VNI) „Global Mobile Data Traffic (2015–2020)”, do 2020 roku 70% populacji świata będzie korzystało z urządzeń mobilnych. Według Cisco wpłynie to na ośmiokrotny wzrost ruchu w sieciach mobilnych w ciągu 5 lat. Równocześnie autorzy prognozują, że urządzania mobilne o zaawansowanych funkcjach multimedialnych, wyposażonych w łączność 3G lub wyższą, będą stanowić 72 proc. wszystkich urządzeń mobilnych (według szacunków w 2015 roku ich udział wyniesie 36 proc.), generując 98 proc. ruchu w sieciach. Dane ze smartfonów będą natomiast odpowiadać za ponad 20 proc. ruchu w tych sieciach w 2020 roku.

Geotrapping

Geotrapping to jedna z form geotargetowania. Polega na wyborze użytkowników docelowych według takich kryteriów jak położenie w przestrzeni oraz czasie. To innowacyjne rozwiązanie można zastosować w reklamie mobilnej. Jego przewagą nad klasycznym geotargetowaniem jest możliwość emisji contentu na podstawie jego przeszłej lokalizacji. Przesłanie komunikatu w określonym czasie odbywa się przez nawiązanie do wydarzenia lub aktywności użytkownika z przeszłości. Jeżeli użytkownik w ostatnim czasie wprowadzał w aplikacji pogodowej zapytanie dla kilku nadmorskich miejscowości, wykonalne jest wysłanie komunikatu dotyczącego ofert wypoczynku nad morzem.

Geotargetowanie nie musi w tej sytuacji oznaczać wysyłki komunikatu reklamowego w danym miejscu i czasie. Jeśli tylko użytkownik korzysta z aplikacji emitującej reklamy z sieci obsługującej tę funkcjonalność, dane o jego lokalizacji można wykorzystać do emisji reklamy za kilka dni, na przykład w bardziej sprzyjających okolicznościach.

content marketing - poradnik

 

rekomendacjatresci.pl