19 września 2016 Udostępnij

Formy content marketingu

content marketing - poradnik

Content marketing to przede wszystkim treść, której zadaniem może być angażowanie odbiorcy, budowanie świadomości marki lub pozycji eksperta, zbieranie leadów itd. Treści mogą przybierać różne formy, jednak ich wybór nie powinien być dziełem przypadku.

Content marketing jest wykorzystywany przez coraz większą liczbę marketerów na całym świecie i większość z nich deklaruje, że w bieżącym roku będzie przygotowywało o wiele więcej contentu niż w roku ubiegłym. Jednocześnie 72% z nich zamierza tworzyć treści, które będą jeszcze bardziej angażowały odbiorców (źródło: contentmarketinginstitute.com). Jednak żeby content rzeczywiście wzbudził większe zainteresowanie wybranej grupy docelowej, należy dostarczyć go w odpowiedniej formie.

Dlaczego forma treści ma znaczenie?

Już na etapie przygotowywania strategii kampanii content marketingowej należy zdecydować, jaki rodzaj treści będzie wykorzystywany. Podejmując taką decyzję, należy wziąć pod uwagę kilka czynników. Przede wszystkim wyznacznikiem będzie tutaj grupa docelowa, do której kierowana jest kampania. Jednym z aspektów jej poznawania jest sprawdzenie, gdzie dani odbiorcy spędzają najwięcej czasu w internecie – czy są to blogi specjalistyczne, serwisy branżowe czy może media społecznościowe. Istotne jest także przeanalizowanie, jakiego typu informacje są najczęściej konsumowane przez daną grupę docelową – trzeba przy tym uwzględnić nie tylko ich formę, przeciętną długość, ton, ale także źródła tych treści. Z drugiej strony należy także zastanowić się, które rodzaje contentu są odpowiednie dla danej marki i dla realizacji wcześniej wyznaczonych celów. Wszystkie te elementy powinny mieć wpływ na wybór formy, jaka zostanie użyta w kampanii.

Warto pamiętać, że tak naprawdę konieczne jest stosowanie różnych rodzajów contentu w ramach jednej kampanii content marketingowej. Jeśli grupa docelowa została poddana segmentacji na w miarę jednorodne persony, może się okazać, że do każdej z nich konieczne będzie adresowanie treści w innej formie. Dodatkowo odmienne rodzaje contentu stosuje się na różnych etapach kontaktu z odbiorcą i w różnym procesie sprzedażowym (na przykład na zwrócenie uwagi odbiorcy wpływ może mieć wpis na blogu lub post w social mediach, w zaoferowaniu rozwiązania problemu pomocny będzie blog czy webinarium, a w realizacji transakcji – e-mail itd.). W szczegółowym i kompleksowym opracowaniu skutecznej kampanii content marketingowej pomogą specjalizujące się w tym zagadnieniu agencje.

Rodzaje contentu – przykłady

Tak naprawdę rodzaje contentu, które można wykorzystywać w kampanii, są niezliczone. Co najważniejsze, za pomocą kilku opcji można tak naprawdę przedstawić te same idee i rozwiązania, ale dostosowane do konkretnej formy. Doskonale ujął to Bruce Lee, mawiając, że jeśli wleje się wodę do szklanki, ta stanie się szklanką, a jeśli wleje się ją do butelki – stanie się butelką (źródło: goodreads.com). Podobnie jest z treścią, która może przybierać formę e-booka, infografiki, artykułu eksperckiego lub inną, a jednocześnie zawsze przekazywać tak samo istotne informacje.

Trudno wymienić wszystkie rodzaje contentu, dlatego warto skupić się na kilku najpopularniejszych:

  • wpisy publikowane na blogach – z tej metody korzysta 77% marketerów na świecie, a dla 45% blogowanie jest najważniejszą formą produkowanego contentu (źródło: socialmediaexaminer.com). Blogi bardzo dobrze sprawdzają się przy budowaniu świadomości marki i pozycji eksperta, dzięki nim można skutecznie przekazywać wiedzę czy udzielać porad. Charakteryzują się niskim kosztem prowadzenia, ale wymagają regularnej aktualizacji;

  • infografiki – również doskonale zdadzą egzamin przy budowaniu świadomości marki. Bardzo skutecznie przyciągają uwagę, dzięki czemu w ich przypadku prawdopodobieństwo przeczytania treści wzrasta nawet o 80%, a do tego infografiki są udostępniane i lajkowane trzy razy częściej niż tekst (źródło: iab.org.pl). Tej odmiany contentu używa regularnie 62% marketerów na świecie;

  • wpisy w mediach społecznościowych – to obecnie niewątpliwie najpopularniejszy rodzaj contentu – korzysta z niego 90% marketerów. Wpisy takie idealnie nadają się do angażowania odbiorców, bezpośredniego kontaktu z nimi oraz tworzenia społeczności wokół marki;

  • case studies – z tej formy contentu korzysta 38% marketerów. Case studies używane są najczęściej do budowania pozycji eksperta oraz generowania leadów. Charakteryzują się niskim kosztem, a można pochwalić się w nich nieszablonowymi rozwiązaniami i skutecznością;

  • webinaria – praktykowane przez 40% marketerów, którym zależy przede wszystkim na budowaniu pozycji eksperta. Webinarium umożliwia bezpośrednią interakcję z odbiorcą. W ten sposób można przekazywać użyteczną, poszukiwaną aktualnie wiedzę;

  • e-booki – 30% marketerów przygotowuje content w tej formie. E-booki są popularne, łatwe do wyszukiwania, a do tego można je odpowiednio podlinkować i nasycić użyteczną wiedzą. Ten rodzaj contentu jest skuteczny zarówno przy zbieraniu leadów, jak i przy budowaniu pozycji eksperta;

  • rankingi i raporty – chętnie wykorzystywane przez 36% marketerów, mogą przynieść pozytywny skutek przy budowaniu wizerunku eksperta, a szczególnie przy generowaniu leadów;

  • materiały wideo – na ten typ contentu stawia 82% marketerów. Wideo łatwo dystrybuować za pomocą różnych kanałów, jednak mogą być one drogie w przygotowaniu. To dobry content do angażowania odbiorców, budowania pozycji eksperta i generowania leadów;

  • artykuły – bardzo popularne, używa ich 81% marketerów. Mogą być dystrybuowane zarówno poprzez własne serwisy, jak i portale branżowe. Pozwalają budować świadomość marki i pozycję eksperta, pomogą również przybliżać odbiorcy produkt lub usługę;

  • newslettery – content w takiej formie wysyłany jest do odbiorców przez 83% marketerów. Newslettery pozwalają na budowanie i podtrzymywanie relacji z klientami. Można na bieżąco informować o wydarzeniach, produktach, ale także poruszać aktualne tematy ważne dla klientów.

 

To tylko kilka przykładów różnych rodzajów contentu, jakie można wykorzystywać w marketingu treści. Bez względu jednak na to, jakie formy wybierzemy, ważne, żeby była to przemyślana decyzja podparta wcześniejszą analizą grupy docelowej i uwzględniająca cele oraz możliwości osób realizujących daną kampanię.

content marketing - poradnik

rekomendacjatresci.pl